Veelgestelde vragen2021-05-18T14:31:40+00:00

FAQ

VEELGESTELDE VRAGEN E-FULFILMENT

Veelgestelde Vragen

Bekijk hier onze veelgestelde vragen wat betreft e-fulfillment, webshop logistiek en de logistieke afhandeling van webshop orders.

Wat doet een fulfilment bedrijf?2021-03-09T16:41:13+00:00

Benieuwd hoe e-fulfilment werkt, wat een fulfilment bedrijf doet en of order fulfilment ook interessant is voor uw webshop? Op deze pagina beantwoorden we een aantal veelgestelde vragen rondom fulfilment!

Een fulfilment bedrijf verzorgt het gehele proces rondom de verwerking en afhandeling van orders van aangesloten webshops. Het fulfilment bedrijf is verantwoordelijk voor het volledige logistieke proces, van het moment van bestellen tot en met de uiteindelijke verzending.

Zelfs voordat de bestellingen binnenstromen biedt een fulfilment bedrijf al ondersteuning, in de vorm van goederenopslag. Binnenkomende leveringen worden zorgvuldig gecontroleerd en uw producten worden vervolgens gesorteerd en veilig opgeslagen in het magazijn.

Nadat een bestelling geplaatst is zullen orderpickers de producten verzamelen en verpakken. Hierbij voorzien ze het pakket tevens van een pakbon en adreslabel, zodat deze volledig verzendklaar is. Vervolgens zorgt het fulfilment bedrijf ervoor dat het pakket zo snel mogelijk naar de klant verzonden wordt. Hiervoor zijn vaak verschillende leveropties mogelijk, dankzij samenwerkingen met diverse bezorgdiensten.

Daarnaast leveren fulfilment bedrijven vaak ook aanvullende diensten, zoals retourafhandeling, een klantenservice, en kwalitatieve fulfilment software om een optimale verbinding tussen uw webshop en de voorraadbeheersystemen te garanderen.

Wat houdt e-fulfilment in?2021-05-18T13:39:39+00:00
E-fulfilment is de logistieke afhandeling van orders van webshops. Het complete logistieke proces wordt door webwinkels uitbesteed aan een fulfilment bedrijf. Van inslag en opslag, tot aan de verzending naar de eindklant en rapportages van verwerkte bestellingen en voorraad.

Waar e-fulfilment relatief gezien een nieuw begrip is, geldt dit niet voor het begrip fulfilment. Orders worden namelijk al tientallen jaren afgehandeld voor offline kanalen. Door de enorme groei van e-commerce (online verkoop van goederen) is de verschuiving van traditionele fulfilment naar e-fulfilment in een versnelling geraakt. Dit is direct de reden dat wanneer je tegenwoordig over fulfilment praat, men vaak ervan uitgaat dat je het over e-fulfilment hebt.

Klik hier voor uitgebreide informatie over “e-fulfilment”

Wat levert e-fulfilment mij op?2021-05-31T23:34:41+00:00

Een belangrijke reden waarom webwinkel eigenaren hun e-fulfilment uitbesteden, is de tijdswinst. Je bent als ondernemer al snel veertig tot vijftig procent van je werkuren bezig met de logistiek. Door de orderverwerking uit handen te geven, houd je veel meer tijd over voor andere werkzaamheden, zoals de marketing en de inkoop van (nieuwe) artikelen.

Wat verder een groot voordeel is, is dat je zelf geen opslagruimte nodig hebt. Vooral bij een groeiend assortiment is het fijn om te weten dat je niet tegen opslagbeperkingen zult aanlopen. Daarnaast kunnen wij als fulfilmentpartij de bestellingen veel sneller verwerken dan jijzelf. Onderandere door onze magazijnsoftware waarmee we efficiënter kunnen orderpicken.

Wat is het verschil tussen e-fulfilment en Dropshipping?2021-05-31T23:32:36+00:00

Wanneer je een webshop wilt starten heb je naast e-fulfilment vast ook wel eens gehoord over dropshipping. Dropshipping is weer een hele andere tak van sport. Je bent daarbij namelijk niet de eigenaar van de producten, maar verkoopt deze voor anderen en ontvangt daarover een commissie. Het voordeel is dat je zelf geen kantoor of magazijn nodig hebt, en dus ook niet te bekommeren over de inkoop van de goederen.

Hoewel het financiële risico wat lager ligt, is het verdienmodel ook een stuk minder interessant. Het kan dan ook al snel lonen om voor e-fulfilment te kiezen, zodra je in de gelegenheid bent om te investeren in eigen productvoorraden.

Alle verschillen op een rij:

E-fulfilment

  • Jouw producten in eigen beheer
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor de inkoop
  • Je hebt meer controle over het verkoopproces
  • Je hebt zelf inzicht in de voorraden
  • Opslagruimte en verzending breng je onder bij een fulfilment bedrijf
  • Vraagt om een hogere investering vooraf
  • Je behaalt grotere marges op de producten

Dropshipping

  • De producten behoren toe aan de leverancier
  • De leverancier regelt de inkoop
  • Je hebt minder inzicht in het verkoopproces
  • Je bent afhankelijk van de leverancier voor voldoende voorraden
  • Je hebt geen eigen opslagruimte nodig
  • Er zijn minder investeringen nodig
  • Je behaalt kleinere marges op de producten
Hoe houd ik inzicht in mijn voorraden?2021-05-31T23:37:03+00:00

Wanneer je ervoor kiest om de fulfilment aan ons uit te besteden, komt jouw voorraadbeheer in handen te liggen van de fulfilment partij. Hoe houd je dan inzicht in jouw voorraden? Dankzij gedetailleerde real-time inzicht op ons online portaal blijf je altijd op de hoogte van jouw actuele voorraden, zodat je daar direct op in kunt spelen.

Uitbesteden van je logistieke- en fulfilment werkzaamheden betekent dat je blind moet kunnen vertrouwen op de data die je dienstverlener verstrekt. Dit geldt zeker voor de juistheid van de voorraadgegevens. Reden voor WEAF fulfilmentservices om hier extra aandacht aan te besteden.

Zo wordt de voorraad van al je artikelen twee keer per jaar door ons geteld, verwerken we de orders digitaal met dubbele controle en reserveert ons system voorraad voor bestellingen die nog niet zijn afgerond in je shop. Hierdoor kom jij nooit voor onverwachte verrassingen te staan en grijpen wij nooit mis.

Wat kun je zoal inzien in de voorraadrapportages? Bij WEAF fulfilment heb je inzage in onder andere:

  • Jouw actuele voorraden
  • De aantallen verzonden producten
  • Financiële overzichten
  • De status van retouren (indien je kiest voor onze retourverwerking service)

Meer weten over de voordelen van voorraadbeheer? Bekijk dan ‘Webshop fulfilment: vooraadbeheer‘.

Kunnen jullie marketing materiaal toevoegen aan bestellingen?2021-05-31T23:29:16+00:00

Ja dat kan zeker. Naast de inslag, opslag, orderverwerking en verzending kan WEAF Fulfilmentservices ook zorgen voor assemblage van je producten, ompakken, labellen, actiepakketten samenstellen en sealen. Wij kunnen dit gedeelte marketing voor je over nemen. Ook hebben wij een klantenservice die al jouw vragen en wijzigingen voor je door kan voeren en zelf op lopende orders tot een bepaalde tijd.

Wij hebben inpaktafels met daar omheen het materiaal voor de klanten. Denk aan flyers, stickers, lintjes, kaartjes of speciaal vulmateriaal. Zo heeft helemaal niemand door dat wij het van je hebben overgenomen en gaat alles de deur uit zoals jij wil.

Contact

Energieweg 39 – 41,
2404 HE Alphen aan den Rijn
Telefoon: 0172-793359
Email: info@weaf.nl

weaf fulfimentservices retina logo

WIL JIJ JEZELF FOCUSSEN OP KERNTAKEN?

Stel Je Logistieke Vraag

Neem contact op
Ga naar de bovenkant