DE COMPLETE UITLEG

E-FULFILMENT BETEKENIS

Het begrip e-fulfilment komt steeds vaker terug in kranten, online artikelen, en andere media. Maar wat houdt dit logistieke fenomeen nou in? En wat is de invloed van e-commerce op e-fulfilment?

Wat is e-fulfilment?

E-fulfilment is de logistieke afhandeling van orders van webshops. Het complete logistieke proces wordt door webwinkels uitbesteed aan een fulfilment bedrijf. Van inslag en opslag, tot aan de verzending naar de eindklant en rapportages van verwerkte bestellingen en voorraad.

Waar e-fulfilment relatief gezien een nieuw begrip is, geldt dit niet voor het begrip fulfilment. Orders worden namelijk al tientallen jaren afgehandeld voor offline kanalen. Door de enorme groei van e-commerce (online verkoop van goederen) is de verschuiving van traditionele fulfilment naar e-fulfilment in een versnelling geraakt. Dit is direct de reden dat wanneer je tegenwoordig over fulfilment praat, men vaak ervan uitgaat dat je het over e-fulfilment hebt.

Wat valt er onder fulfilment voor webshops?

Onder e-fulfilment vallen de volgende logistieke taken:

  • Inslag van producten
  • Opslag van producten
  • Verzamelen van de juiste producten van een bestelling
  • Inpakken van de bestelling
  • Het pakket frankeren
  • Het pakket overdragen aan de vervoerder (bijvoorbeeld PostNL of DHL)
  • Elektronische terugkoppeling aan webshop (webshop kan inzien dat de order is verwerkt)
  • Rapportage van verwerkte bestellingen en voorraad

Daarnaast hebben sommige e-fulfilment bedrijven ook extra services. Bijvoorbeeld gepersonaliseerde verpakkingen, een leuk geschreven kaartje voor de eindklant, assemblage, actiepakketten samenstellen, of sealen.

e-fulfilment betekenis
wat is e-fulfilment

Hoeveel kost het uitbesteden van webshop logistiek?

De e-fulfilment tarieven verschillen sterk per aanbieder. Er is dan ook geen concreet antwoord mogelijk. Wel zijn er standaard factoren die de prijs beïnvloeden:

  • Inslagkosten
  • Grootte van de opslagruimte
  • Handelingen per order
  • Verzendkosten
  • Materiaalkosten van de verwerking en verpakking
  • Eventueel retourkosten

Verder zijn de kosten afhankelijk van de omvang van de webshop (lees: het aantal orders) en de omvang van de e-fulfilment aanbieder. Grotere partijen hebben de mogelijkheid om lagere prijzen per order aan te bieden. Dat gaat dan wel vaak ten koste van de persoonlijke service, én ze verwachten ook een hogere minimaal aantal orders per dag.

Wil je voor het eerst samenwerken met een e-fulfilment bedrijf? Dan adviseren we om met meerdere partijen te spreken. Zo weet je zeker dat je de juiste keuze maakt.

De grootste voor- en nadelen

Waarom zou ik mijn webshop logistiek willen uitbesteden? Dit is toch een belangrijk onderdeel voor mijn winkel en mijn klanten?

Dit is voor veel webshops precies de reden om het logistieke proces uit te besteden. Omdat logistiek zo belangrijk is, willen veel webshops de klant ook de beste logistieke beleving geven. Daarnaast willen ondernemers ook niet te veel tijd kwijt zijn aan een taak dat door andere bedrijven beter, sneller en in de praktijk vaak zelfs goedkoper wordt uitgevoerd.

  • Lagere verzendkosten door volumevoordeel van e-fulfilment bedrijven.
  • Win veel kostbare tijd. Focus op de eigen core business en marketing.
  • Fulfilment aanbieders hebben veel ruimte voor het opslaan van goederen.
  • E-fulfilment bedrijven zijn flexibel. Is er een hoge piek in het aantal orders? Bijvoorbeeld met de feestdagen? Dan heeft een e-fulfilment bedrijf de mogelijkheid om direct op te schalen om alsnog alle orders af te handelen met dezelfde kwaliteit en snelheid.
  • Verschillende afleveropties: aan huis (optioneel met een tijdvlak), pakketautomaat, ‘same day delivery’, avondbezorging.
  • Logistiek is een specialisme. E-fulfilment bedrijven doen niets anders dan logistieke vraagstukken oplossen.
  • Angst om de controle over de eigen logistiek te verliezen.
  • Het wordt te duur bij een laag aantal orders.
  • Angst voor te late bezorging of verloren pakketjes.
  • Afhankelijk worden van een e-fulfilment partij.
  • De webshop wint niet of weinig aan ervaring of kennis op het gebied van logistiek.

Tip: behoud de controle

Wanneer je bij WEAF je webshop logistiek uitbesteedt, hoef je nooit bang te zijn dat je de controle over je eigen logistiek verliest.

Je bent altijd welkom om langs te komen bij ons warehouse. Daarnaast staan we paraat om al jouw vragen te beantwoorden, ook per mail of telefoon.

We streven naar de hoogste kwaliteit en passen onze dienstverlening aan op jouw wensen. Krijg je te horen dat klanten liever persoonlijke berichten willen? Of denk je dat op maat gemaakte verpakkingen met jouw logo en huiskleur een beter resultaat leveren? Vertel het ons en we zorgen dat jouw klanten van de beste ervaring genieten.

orderverwerking op maat

Wanneer moet ik starten met e-fulfilment?

E-fulfilment is een mooie dienstverlening, maar er zitten wel kosten aan verbonden. Het is dus pas interessant om je webshop logistiek uit te besteden als je een paar bestellingen per dag binnenkrijgt. Op deze manier dek je de fulfilment kosten.

Krijg je nog niet dagelijkse orders binnen? Dan is het verstandig om nog eventjes te wachten. Waarschijnlijk zijn de fulfilment kosten dan nog te hoog, en is het zelf uitvoeren van de webshop logistiek nog goed te doen.

E-commerce en e-fulfilment door de jaren heen

De verschuiving van de fysieke winkel naar de online webshops is al een tijdje gaande. In de jaren ‘90 begon de verschuiving naar online oriëntatie en online aankopen door bedrijven zoals Google, Ebay en Amazon.

In het begin van het nieuwe millennium wordt de consument ook steeds meer blootgesteld aan reclame via platformen zoals Facebook en YouTube. Daarnaast weten webshops zoals Bol.com en Wehkamp.nl steeds meer mensen te bereiken. De webshops maken steeds meer gebruik van veilige betaalmethodes zoals PayPal en iDEAL.

Vanaf 2010 is e-commerce niet meer weg te denken. E-commerce groeit bijna ieder jaar met dubbele cijfers, webshops (zoals Groupon, Zalando en Coolblue) genereren meer omzet en marktaandeel, en e-commerce zorgt voor een kettingreactie bij de “stenen” winkels die het steeds moeilijker krijgen.

Ondernemers zien steeds meer online kansen. Dit gaat gepaard met een grote groei in het aantal webshops en het aantal e-fulfilment aanbieders. In de jaren ‘10 zie je steeds vaker logistieke beloftes van webshops zoals ‘voor 22:00 uur besteld, morgen in huis’.

Het CBS meldt eind 2019 dat het aantal winkelvestigingen het afgelopen decennium met ruim 11% is gedaald. Tegelijkertijd verdrievoudigde het aantal webwinkels. In 2019 kocht bijna 80% van de Nederlanders (12 jaar en ouder) iets via het internet.

En hoe zit het met het heden?

In 2020 wordt Nederland, net als de rest van de wereld, getroffen door het coronavirus. E-commerce komt daardoor weer in een versnelling terecht. Steeds meer consumenten en bedrijven zien het voordeel van online aankopen doen.

In week 13 van 2020 is het aantal onlinebetalingen via iDEAL 36% hoger dan in week 11. In dezelfde periode daalt daarentegen het aantal betalingen via PIN met 23% en het aantal geldopnames met 37% (CBS, 2020).

Restaurants gaan massaal over op thuisbezorging, en webshops zien een grote groei bij productcategorieën zoals fitness, kantoorartikelen en persoonlijke verzorging (beautyproducten).

Het is een zeer vervelende periode voor veel ondernemers, maar het heeft de ondernemer in Nederland ook het laatste zetje gegeven om alsnog over te gaan tot het online verkopen van hun producten en diensten.

De omzet van webwinkels steeg in het tweede kwartaal met 45% en PostNL vervoerde in diezelfde periode 25% meer pakketten (ING, 2020). Volgens de ING profiteren logistiek dienstverleners wanneer de webwinkels meer gaan uitbesteden.

WEAF: E-fulfilment voor
kleine tot middelgrote webshops

Bij WEAF werken we samen met kleine tot middelgrote webshops. We ondersteunen voornamelijk webshops die gemiddeld 5 tot 250 pakketjes per dag verkopen. De samenwerkingen lopen uiteen. Van sterke jonge webshops met groeiambities, tot aan webshops waar wij al sinds jaar en dag de vertrouwde logistieke partner van zijn.

De webshops zijn verdeeld over verschillende branches, al zien we wel vaker 1 overeenkomst terugkomen: duurzaam ondernemen. Een gedachte die wij ook ondersteunen. We behalen al jaren een CO2- neutrale postbezorging certificaat.

Benieuwd hoe we samen jouw webshop tot logistieke hoogtes kunnen brengen? Stuur dan een bericht of bel naar onze specialisten. We nodigen je graag uit om een kijkje te nemen bij ons warehouse in Alphen aan den Rijn.

co2 neutraal e-fulfilment

WIL JIJ JEZELF FOCUSSEN OP KERNTAKEN?

Stel Je Logistieke Vraag

Neem contact op