E-commerce Logistiek

Elektronische handel heeft al een paar decennia een sterke groei doorgemaakt. Sinds de jaren ’90 en het begin van het nieuwe millennium worden bedrijven en consumenten blootgesteld aan de grootse mogelijkheden van e-commerce. Niet alleen de bekende webshops profiteren, maar ook B2B en C2C markten nemen een sterke vlucht.

Brengt dit ook uitdagingen met zich mee?

Jazeker. Want logistiek is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Met tientallen miljoenen online bestellingen per maand is logistiek een ware puzzel geworden.

Waar slaan we onze producten op? Wie pakt alle pakketjes in? Hoe worden alle bestellingen van A naar B verzonden?

Enkele simpele vragen, met zeer uitgebreide en verschillende antwoorden. De een doet alles zelf, terwijl de ander alles uitbesteedt. Toch hebben de meeste e-commerce bedrijven een logistieke partner nodig om online bestellingen ook daadwerkelijk bij de klant te krijgen.

E-commerce: een blijvende logistieke uitdaging

Een online bestelling even naar een klant sturen is geen probleem wanneer het om 1 pakketje per dag gaat. Heb je echter met 50, 100 of meer bestellingen per dag te maken? Dan kan logistiek een ware uitdaging zijn.

Webshops hebben te maken met de volgende logistieke uitdagingen:

  • Inslag van producten
  • Opslag van producten
  • Verzamelen van de juiste producten van een bestelling
  • Inpakken van de bestelling
  • Het pakket frankeren
  • Het pakket overdragen aan de vervoerder (bijvoorbeeld PostNL of DHL)

Dat zijn best een aantal taken waar ook veel tijd, energie, en dus ook kosten in gaan zitten.

E-commerce en logistieke specialisten
kunnen niet zonder elkaar

En dat is een gegeven. In 2020 is sinds de coronacrisis het aantal online bestellingen enorm gestegen. Dit heeft dan ook voor logistieke problemen gezorgd. Ook bij de grotere e-commerce bedrijven.

Bestaande webshops zagen in een korte periode een enorme groei in het aantal bestellingen. Andere bedrijven zagen de online mogelijkheden en begonnen juist in deze periode met een nieuwe webshop.

Een logistiek antwoord geven op deze enorme groei, gaat voor een hoop bedrijven een brug te ver. Ook tijdens deze crisis bieden e-fulfilment bedrijven een welkome uitkomst.

Webshops hebben na het uitbesteden van logistieke taken de volledige ruimte om zich te focussen op kerntaken. Vaak zijn dit taken zoals sales, marketing, en soms ook productie. Door een logistieke partner is het voor webshops gemakkelijker om gecontroleerd te groeien. Logistiek? Daar hebben ze door hun e-fulfilment partner geen omkijken meer naar.

E-commerce: een blijvende logistieke uitdaging

Een online bestelling even naar een klant sturen is geen probleem wanneer het om 1 pakketje per dag gaat. Heb je echter met 50, 100 of meer bestellingen per dag te maken? Dan kan logistiek een ware uitdaging zijn.

Webshops hebben te maken met de volgende logistieke uitdagingen:

  • Inslag van producten
  • Opslag van producten
  • Verzamelen van de juiste producten van een bestelling
  • Inpakken van de bestelling
  • Het pakket frankeren
  • Het pakket overdragen aan de vervoerder (bijvoorbeeld PostNL of DHL)

Dat zijn best een aantal taken waar ook veel tijd, energie, en dus ook kosten in gaan zitten.